...

معرفی انواع هدست هدفون و معرفی قابلیت های آنها

معرفی انواع هدست هدفون و معرفی قابلیت های آنها 

هدفونها و هدستها به شکلها و اندازه های مختلف با قابلیتهای گوناگون تولید و عرضه میشوند اما شکل و اندازه آنها در کارکرد و کاربرد آنها چه اثری دارد؟ هدفونها چه قابلیتهایی میتوانند داشته باشند؟ در این مقاله به این مطالب میپردازیم.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

نکته مهم: مطالبی که در زیر به عنوان معایب و مزایای یک نوع هدفون و یا هدست عنوان میشود حالت کلی دارد و برای همه هدفونها در آن گروه ممکن است صادق نباشد لذا صحیحتر است که هر مدل هدفون با مشخصات و قابلیتهای خود مورد بررسی و مقایسه قرار بگیرد.

انواع هدفونها


1- هدفون Earbud

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

زمانی که هدفونهای earbud یا earphone عرضه شدند در عرصه صنعت هدفون، که تحت سلطه هدفونهای بزرگ روگوشی بود، تغییر بزرگی به وجود آوردند و در دنیا رکوردهای فروش شکسته شد. تولیدکنندگان mp3 player بسیاری، این نوع هدفون را همرا با دستگاه در جعبه عرضه میکنند.کوچکی ، حمل آسان و کیفیت صدای خوب در ازای قیمت ارزان باعث مقبولیت عمومی آنها شد، اما ضعفهایی نیز دارند، روی گوشها خوب نمی نشینند و اغلب می افتند، در حذف نویز بیرونی ضعیف هستند و اگر طولانی مدت استفاده شوند ممکن است به گوش صدمه بزنند.

معایب مزایا
ضعف در جلوگیری از نویز بیرونی قابل حمل
تناسب ضعیف با گوش - بیرون افتادن قیمت ارزان
امکان صدمه به گوش در استفاده طولانی مدت -

 

2 - هدفون In-Ear
این نوع هدفون در اوج محبوبیت میباشد.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع هدفون، نسبت قیمت به کیفیت عالی دارند، خیلی کوچک و سبک هستند و همه طرفداران موسیقی آنها را دوست دارند. کاربران عادی که تجربه صدای با کیفیت بالا ندارند، با این نوع هدفونها خوشحال میشوند.این نوع هدفونها، ورودی کانال گوش شما را به طرز خوبی میپوشانند و ایزوله مناسبی از نویز را ارائه میکنند البته این بستگی به هدفون و نوع سرگوشی هدفون شما دارد.  
این ایزوله کردن مناسب نویز محیط، باعث میشود که اکثر نویز محیط مثل صدای پرندگان ، قدم زدن عابران و ماشینهای عبوری حذف شود و از موزیک در منزل، در طول مسافرت و هرجایی که هستید لذت ببرید اما صداهای تیز مثل بوق ماشینها و صدای قطار به راحتی وارد گوش میشوند.


نکته : این نوع هدفونها درست داخل ورودی گوش می نشینند و فضای کمی برای انعکاس صدا و حرکت آن به اطراف عرضه میکنند. به همین دلیل، پدیده صوتی شناخته شده به نام "Soundstage" با دیگر انواع هدفونها برابر نیست.


اندازه توگوشیهای مختلف با سایزهای Large ,Medium ,Small چه از جنس سیلیکون و یا از جنس فوم  Memory همراه این هدفونها هستند. یکی را که مناسب گوش شما هست انتخاب کنید.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

نکته: انتخاب توگوشی اشتباه میتواند باعث شود که هدفون شما صدای جالبی نداشته باشد. همه توگوشی ها را امتحان کنید و یکی از آنها را که مناسب گوش شما هست انتخاب کنید.
استفاده طولانی از این نوع هدفونها میتواند باعث تحریک گوش بشوند. پزشکان توصیه میکنند که از این نوع هدفون تنها برای یک ساعت در روز و برای جلوگیری از صدمه دائمی گوش حداکثر  در 70% ولوم صدا استفاده شود.
فرو کردن این هدفونها به داخل گوشهایتان باعث افزایش موم گوش(ear wax) میشود. چون گوش ما هدفونها را به صورت یک شی خارجی میبیند و برای جلوگیری از وارد شدن عمیق هدفون به داخل گوش، موم گوش بیشتری تولید میکند.

 

3- هدفون On-Ear
این نوع هدفون که درست روی قسمت خارجی گوش شما می نشیند هدفون On-Ear نامیده میشود.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع از هدفونها، به جای کل گوش، کانالهای گوش شما را میپوشانند.پشت این نوع هدفونها پوشیده است و برای استفاده در هر دو فضای داخل و بیرون منزل مناسب هستند.
در مقام کیفیت صدا ، چون این نوع هدفونها پوشش مناسب روی گوش فراهم نمیکنند کیفیت برجسته ای ندارند و به نویز محیط اجازه درز به داخل گوش را میدهند.اگر در فضای بیرون استفاده شوند صدای بیس آنها غلیظ تر حس میشود.در هر حال این نوع سبک هستند و فشار کمتری روی گوشها و گردن می آورند. هدفونهای با کیفیت این مدل ، صدای باکیفیت عالی و قیمت مناسب دارند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

به دلیل قابل استفاده بودن در فضای داخل وبیرون منزل، برخی سازندگان از بازوهای تاشو برای حمل ساده تر آنها استفاده میکنند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

درولوم بالا صدای هدفون میتواند از داخل آنها به بیرون درز کند.

 

معایب مزایا
بالشتک فوم روی گوش به علت تعریق گوش میتواند مرطوب شود سبک و راحت برای استفاده
به علت طراحی باز، در فضای آزاد ایزوله نویز ضعیفی دارد مدلهای جدیدتر با طراحی بازوهای تاشو عرضه میشوند
اگر در طولانی مدت استفاده شود باعث گرم شدن و تحریک گوشها میشود در زمان حرکت برای استفاده راحتر هستند

 

4- هدفون Over-the-Ear
این نوع هدفون روگوشیهایی دارد که کاملا گوش را میپوشانند.در مقایسه با دیگر انواع هدفونها این نوع بسیار بزرگ هستند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

همانطور که گفته شد روی گوش را کاملا میپوشانند و این یک چیز درجه یک است. اساسا این نوع هدفون فقط برای استفاده داخل منزل و... است. اصولا به دلیل وزن بیشتر اگر برای مدت طولانی بیرون از منزل استفاده شوند باعث گردن درد میشوند و در مقایسه با دیگر انواع هدفون قابل حمل نیستند.


این هدفونها برای استفاده طولانی مدت در فضای داخلی مناسب هستند چون دیافراگم، دور از کانال گوش است.بالشتک گوشی روی این هدفونها به جای روی گوشها ، پشت گوشها می نشیند.به خاطر همین طراحی، " Soundstage " در آنها که باعث ایجاد فضا برای انعکاس طبیعی صدا میشود عالی است.مدلهای جدیدتر مصرف باتری کمتری دارند و با گوشی های همراه هم عالی کار میکنند.برخی مدلهای با مصرف باتری بیشتر به آمپلی فایر نیاز دارند تا صدای استثنایی تولید کنند.


این نوع هدفونها دردو گروه عرضه میشوند:

  • Closed Back Headphones
  • Open Back Headphones

هدفون Closed Back Over-Ear
مدلهای پشت بسته نسبت به مدلهای پشت باز، در میان عموم متداولتر هستند. دانش پشت طراحی این مدل این است که پشت بسته این هدفونها از نویز محیطی خارجی جلوگیری میکند و در عین حال از درز صدا هم خودداری میکند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

چرا هدفونهای پشت بسته چنین صدای خوبی دارند؟ چون نویز خارجی را کاهش میدهند و وقتی که موزیک را پخش میکنید ، نویز بیرونی را با ایزوله نویز عالی حذف میکند.
نکته: به دلیل طبیعت بسته این هدفونها ، جریان هوای دائمی محدود است و این امر باعث مرطوب شدن گوشها بعد از استفاده طولانی مدت میشود.

هدفون Open Back Over-Ear
این هدفونها خیلی شبیه هدفونهای پشت بسته هستند اما یک تفاوت طراحی اصلی وجود دارد.
پشت این هدفونها کاملا باز است یعنی اینکه پشت رو گوشیهای آنها به طور فیزیکی باز و دارای یک شبکه مشبک است.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

همانطور که میدانیم هدفونهای پشت بسته از نویز بیرونی جلوگیری میکنند اما هدفونهای پشت باز به نویز محیطی بیرونی اجازه وارد شدن به گوشها را میدهند.ممکن است تعجب کنید. چرا این نوع از هدفونها وجود دارند؟حقیقت این است که هدفونهای پشت باز کیفیت صدای فوق العاده ای تولید میکنند.این نوع هدفونها اجازه میدهند حرکت آزاد هوا یک صدای زنده تر با پاسخ بیس عالی تولید کنند.
نکته : برای تولید بیس عمیق ، هدفونهای شما به جریان هوای بیرون نیاز دارند و در این نوع هدفون ، سوراخهایی پشت هدفون برای هوا وجود دارند تا به داخل و بیرون هدفون حرکت کند.


از آنجایی که استودیوهای موسیقی محیط ساکت و ساخت کاهش دهنده صدا دارند، استفاده از این هدفون پشت باز، کار معقولی است.
به جای احساس نشستن در استودیو و گوش دادن به یک گروه موسیقی در حالت استفاده از هدفون پشت بسته ، فکر کنید که روی یک صندلی نشسته اید و همان گروه موسیقی در کنار شما در حال نواختن هستند. این همان حالت هدفون پشت باز است.یعنی یک احساس باز شدن فضا و اینکه موسیقی در سر شما نیست بلکه در کنار شماست.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

کاربران عادی اگر میتوانند محیط ساکتی در منزل داشته باشند این نوع هدفون میتواند برای آنها مناسب باشد. دقت کنید که به دلیل طبیعت ذاتی عبور نویزاطراف به داخل هدفون، استفاده از این هدفونها برای محیط های خارج از منزل و یا محیط های شخصی ساکت، بسیار نامناسب است

معایب مزایا
طراحی بزرگ ایزوله نویز بهینه
برای استفاده در فضای باز و پر سر وصدا مناسب نیست صدای صحنه عالی و کیفیت صدای استثنایی
مدلهای با مشخصات بالا گرانتر هستند ارائه صدای Surround
گرسنه باتری ؛ نیاز به تقویت کننده برای دقت 100٪ دوام طولانی

 

5- هدفون In-Ear-Canal

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع هدفون عمیقا داخل کانال گوش می نشیند و ممکن است برخی از این حالت خوششان نیاید. چون داخل کانال گوش قرار می گیرند، برابر یا ایزوله نویز است. صدا را مستقیما به صورت عمیق به داخل گوش شوت میکنند.به دلیل کیپ شدن عالی ، پاسخ بیس از کیفیت قابل ملاحظه ای  برخوردار است.

 

معایب مزایا
برای بعضی کاربران راحت نیستند پاسخ بیس عالی
برای استفاده طولانی مناسب نیست مهر و موم تنگ هوا، امکان ایزوله مناسب نویز را میدهد
هدفون های با کیفیت عالی می توانند هزینه های بالایی داشته باشند ارائه صدای Surround

 

 

برخی هدفونهای این گروه با توگوشیهای چندگانه عرضه میشوند.

 

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

6- هدفون Wireless
هدفونهای بیسیم به سه گروه تقسیم میشوند: مادون قرمز(IR)، فرکانس-رادیویی(RF) و بلوتوث

عرضه هدفونهای بیسیم و به ویژه بلوتوثی به همراه گسترش فایلهای صوتی mp3 و نیز گسترش روز افزون گوشیهای همراه باعث محبوبیت فراوان این نوع هدفونها شده اند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

ارائه کدک صوتی بلوتوث aptX که کیفیت صوتی بهتری ارائه میکند باعث میشود تا برای کاربران عادی تفاوت کیفیت صدا در هدفونهای  بیسیم و باسیم سخت باشد.قابلیت بیسیم بودن و فراغت از سیم باعث میشود که به راحتی این هدفونها را به هرجایی مثل جاهای شلوغ ، خیابان و ... ببرید.

 

معایب مزایا
با باتری شارژی کار میکنند، وقتی شارژ باتری تمام میشود موزیک شما تمام میشود! عدم وجود سیم، بردن این هدفونها را به هر جایی آسان میکند
کیفیت صدا در مقایسه با دیگر انواع هدفون برابر نیست عالی برای استفاده در ورزش و مسافرت جایی که سیمهای آویزان میتوانند دردسر درست کنند

 

 

قابلیتهای هدفونها
1- هدفون Clip-on
هدفونهای نوع earbuds و in-ear به خاطر اندازه کوچک ، قابلیت حمل و قیمت ارزان در اوج محبوبیت هستند.
این امر باعث استفاده در محلهای مختلف مثل مدارس، کالجها، مسافرت در قطار و اتوبوس ، باشگاهها، دفاتر ، فروشگاهها و هر مکانی که فکر کنید شده است. مشکل اصلی که ورزشکاران حرفه ای و اهل باشگاه با آن اغلب برخورد میکنند افتادن این نوع هدفونها از گوششان است.این مشکل باعث شد تا تولید کنندگان یک نوع طراحی خاص به نام Clip-on Headphones را معرفی کنند.این نوع هدفون دیگر از گوش بیرون نمی افتد.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع هدفونها معمولا در برابر تعریق و آب مقاوم هستند که آنها را برای ورزشکاران و کسانی که مراقب سلامت خود هستند و در عین حال میخواهند از موسیقی استفاده کنند تبدیل به انتخاب کامل میکند.
نکته: در زمان خرید این نوع هدفون، پیشنهاد میشود که قبل از خرید آنها را امتحان کنید.هدفونهای راحت برای یک نفر دیگر ، ممکن است برای شما کاملا نامناسب باشد.

2- هدفون  Behind-the-neck
در این نوع هدفون، سیمها به جای آویزان شدن در جلوی سینه ، پشت گردن قرار میگیرند. تکنولوژیهای به کار رفته در آنها میتواند با سیم یا بیسیم ( بلوتوث ) باشد.

هدفون Behind-the-neck In-ear

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

شارژ باتری این هدفونها فقط برای 4-5 ساعت عمر میکند.خوبی قضیه اینجاست که میتوانید گوشی همراه را داخل ساک ورزشی تان بگذارید و فقط هدفون را ضمن ورزش با خودتان همراه داشته باشید و به موسیقی دلخواه خودتان گوش کنید.

هدفون Behind-the-neck On-ear
بر خلاف مدل بالایی ، بازوهای این نوع هدفون به جای سیمهای لاستیکی یا پلاستیکی از فیبر ساخته شده اند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع در مقایسه با هدفونهای on-ear  سبک است اما اینها نیز مشکل نشت نویز بیرونی به داخل گوش دارند. بالشتک این نوع هدفونها بهترین نیستند و روی گوشها شل هستند.

3- هدفون (NC)Noise Cancelling
این نوع از هدفونها تقریبا تا حد 90% در حذف نویز بیرونی برتری دارند. طوری طراحی شده اند که وقتی از آنها استفاده میکنید نویز محیط تا حد زیادی کاهش میبابد. این نوع به دو گروه تقسیم میشوند:


Active Noise Cancelling و Passive Noise Cancelling

* هدفون Active Noise Cancelling 
 هدفونهایی هستند که صدای Active Noise Cancelling ویکی پدیا در این مورد میگوید: " هدفونهای ناخواسته محیط را با کمک مهندسی کنترل نویز اکتیو کاهش میدهند."
این هدفونها از مدار الکتریکی ساده ای برای بلوکه کردن نویز محیط بیرونی بهره میگیرند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

طرز کار هدفونهای Active NC(Noise Cancelling)
این هدفون یک میکروفون دارد که به نویز بیرون گوش میکند و امواج صوتی بر عکس نویز بیرون تولید میکند و در نتیجه باعث حذف آن میشود.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

این نوع هدفونها سه قطعه بیشتر از هدفونهای عادی دارند که عبارتند از :
- میکروفون: این میکروفون به نویز بیرون مثل ترافیک، پچ پچ مردم ، صدای باد و هر گونه نویز ناخواسته محیط گوش میکند.
- مدار الکتریکی حذف نویز: این مدار به نویز ناخواسته محیط گوش میکند و 180 درجه بر عکس نویز بیرونی، امواج صوتی را تقلید می کند که باعث میشود نویز تا 90% حذف شود.
-باتری :کل مدار را تغذیه میکند.


مشکل اصلی در هدفونهای Active NC
همانطوری که قبلا گفته شد هدفونهای Active NC مدار الکتریکی و باتری خودشان را برای حذف نویز دارند.این باعث میشود که تولیدکنندگان از استفاده از بالشتک های سنگین برای جلوگیری از نویز بیرون خودداری کنند.اگر شارژ باتری تمام شود، هنوز این هدفون کار میکند؟ بله ، بدون باتری هم کار میکند اما در این حالت صدای تولید شده آنها خیلی بی کیفیت است.علت این است که بالشتک اضافی ندارند و به صورت عمده ای روی مدار Active NC تکیه میکنند.

هدفون Passive Noise Cancelling
این هدفونها فاقد مدار الکتریکی حذف نویزی هستند که در هدفونهای Active Noise به کار میرود.در این هدفونها برای جلوگیری از نویز بیرونی به صورت عمده ای روی ساخت بالشتک ضخیم خود هدفون تکیه میکنند.

از این هدفونها به نام هدفونهای Noise Isolating  هم اسم برده میشود.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

همانطور که گفته شد وقتی شارژ باتری در هدفون نوع Active Noise تمام میشود کیفیت صدا بد میشود. چنین مشکلی در هدفون Passive Noise وجود ندارد چون آنها اصولا چنین مداری ندارند.این باعث میشود که دیگر نگران شارژ باتری نباشید.

4- هدست Headset یا هدفونهای با میکروفون
با انقلاب اسکایپ و ضبط ویدیوئی ، رونق انفجاری در هدفونهای با میکروفون بوجود آمده است.این نوع هدفونها دو گروه اصلی دارند و به عنوان هدست(Headset)  شناخته میشوند.در واقع هدستها ، هدفونهای با  میکروفون هستند.

هدست Extended Mic
این نوع هدستها اصولا به منظور صحبت کردن طراحی شده اند و ممکن نیست کیفیت صدای عالی داشته باشند.
طراحی آنها طوری است که در طول مکالمه صدای شفاف داشته باشند و در عین حال تریبل بیشتر و بیس کمتری دارند. سعی در لذت بردن از موسیقی با این نوع هدفون کاری بیهوده است.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

کانکتورها روی این هدستها دو جک دارد: یکی برای میکروفون و دیگری برای بلندگوی هدست.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

هدستهای گیمینگ معمولا کانکتور USB دارند.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

 هدست Inline Microphone
در این نوع هدست، میکروفون در طول سیمها قرار دارد یا ( در مورد هدستهای بیسیم ) داخل خود هدست کار گذاشته شده است. هدست شکل زیر از نوع هدست باسیم با میکروفون in-line میباشد.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

هدست شکل زیر از نوع هدست بیسیم با میکروفون in-line میباشد.

 انواع هدفون و قابلیتهای آنها

بعضی مدلهای ارزانتر هدستها، صدای محیط اطراف را جذب میکنند در حالی که هدستهای با کیفیت، نویز اطراف را کاهش میدهند.

 

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |   انواع هدفون و قابلیتهای آنها